sobota, 5 lipca 2014

PRAGA CZESKA JEST PIĘKNA, A PIWO WYŚMIELITE

Mogę powiedzieć, że kolejna wycieczka dla osób niepełnosprawnych organizowana przez ACCESSIBLE POLAND TOURS przeszła do historii. Tym razem była to Praga Czeska. Nie powiem, że było łatwo - wszystko się prawie udało i mam nadzieję, że grupa jest zadowolona. Jedynie nie zrealizowaliśmy wizyty w Skalnym Mieście w drodze do Pragi.Grupa była kameralna było nas 11 osób ze mną. Podróżowaliśmy busem dostosowanym. Zwykle lecimy samolotem, a na miejscu wynajmuję transport dostosowany. Ze względu jednak na stosunkowo niedużą odległość zdecydowałam się na transport lądowy. Na pewno w porównaniu z samolotem jazda busem jest bardziej męcząca dla wszystkich, zwłaszcza dla osób niepełnosprawnych. Daliśmy radę. W grupie było aż 5 wózków inwalidzkich. Trzy dni przed wyjazdem okazało się, że nie mogę zabrać jednej osoby więcej, która miała być do pomocy ponieważ nie było  dla niej miejsca. Szkoda, że kierowca nie poinformował mnie o tm znacznie wcześniej. Zaczęłam uruchamiać swoje " znajomości" i udało się znaleźć fantastycznych wolontariuszy do pchania wózków. Nasza przewodniczka w Pradze ostrzegała nas, że osoby na wózkach bez opiekuna nie mają żadnych szans w samodzielnym poruszaniu się po Hradczanach. Kocie łby są bardzo niewygodne i nawet bardzo samodzielni wózkowicze napotykają problemy. Również sprawni uczestnicy bardzo pomagali tym na wózkach. Adam, Małgosia, Ewa i Wiesia byli zawsze chętni do pomocy. Ponadto Ewa i Wiesia szykowały śniadania. Miałam to robić ja, ale dziewczyny były szybsze.
Mieszkaliśmy w bardzo pięknym miejscu - Wyszehradzie. Widoki zapierające dech w piersi. Z mojego okna rozpościerał się widok na Bazylikę Sw. Piotra i Pawła.
Bazylika Św. Piotra i Pawła - widok z okna
Bardzo pięknie widać było panoramę miasta wieczorem kiedy cała Praga była oświetlona. Kilka słów o Wyszehradzie. Według legendy owe skaliste wzgórze było zamieszkiwane było przez pierwszych władców Czech. W XI wieku książę Władysław II wybudował tu romański pałac i kilka kościołów. Później Cesarz Karol IV podniósł jeszcze rangę wzgórza stawiając na nim pałac królewski. Ostatecznie Wyszehrad stał się twierdzą. Uległa ona zniszczeniu w 1866 r. Zwiedzając to miejsce warto zajrzeć do Bazyliki Św. Piotra i Pawła. Tuż przy Bazylice znajduje się cmentarz, na którym spoczywa wielu zasłużonych Czechów jak Antoni Dworak, Alfons Mucha.
Mieliśmy też okazję podziwiać w Galerii Narodowej 20 monumentalnych obrazów zatytułowanych " Epopeja Słowiańska" namalowanych przez Alfonsa Muchę. Dla mnie osobiście były one smutne.
Kto to był Alfons Mucha? Czeski malarz zdobył rozgłos dzięki oryginalnej secesyjnej twórczości dekoracyjnej. Warto wspomnieć, że Alfons Mucha zaprojektował czechosłowackie godło państwowe oraz pierwsze znaczki i banknoty. Na banknotach umieścił fotografie swojej rodziny.
Kiedy przeprowadziłam krótki quiz z czego słyną Czechy odpowiedzi były różne. Ktoś krzykną Helena Vondraczkowa i wszyscy zaczęliśmy śpiewać w Malowanym Dzbanku. Ktoś jeszcze inny wymienił knedle z mięsem i kapustą. Mnie bardzo smakował smażony ser podawany a la kotlet. Pychota. Oczywiście mówiąc o Czechach nie możemy zapomnieć o wybornym piwie. Jest ich tyle gatunków, że trudno wymienić wszystkie.Spragnionym polecam cerne piwo czyli ciemne piwo.
Integrowaliśmy się przez cały czas, ale chyba najbardziej na wieczornym rejsie po Wełtawie. 3 godzinny rejs z obiadem w formie bufetu przy dźwiękach muzyki na żywo długo pozostanie w pamięci pomimo słonej ceny. Co niektórzy zamiast piwa zamawiali wina morawskie. Nie są one bardzo popularne u nas, a szkoda.
Rejs po Wełtawie, Praga 29.06.2014
Zapraszam chętnych na kolejną wycieczkę do Pragi może jeszcze w tym roku.