PORADNIK KAŻDEGO TURYSTY

Nie ma powodu, aby osoba niepełnosprawna nie mogła się cieszyć wakacjami na równi z osobą zdrową. Bez względu czy wyjazd będzie miał charakter pobytu, czy będzie bardziej aktywny, może być udanym wyjazdem pod warunkiem, że będzie dokładnie przygotowany.

Pamiętajmy, że będąc z osobą z niepełnosprawnością napotykamy na trochę więcej barier, w porównaniu do osób zdrowych. Oczywiście innymi kryteriami będzie kierowała się osoba niewidoma, a zupełnie innych udogodnień będzie szukała osoba poruszająca się na wózku inwalidzkim.
Będąc sama osobą z niepełnosprawnością ruchowo właśnie do tej grupy chciałabym się zwrócić.

RADA 1 
Podejmij decyzję, gdzie chcesz jechać? 
Na tym etapie starajmy się nie martwić, czy miejsce jest dostosowane. Spójrzmy na to z innego punktu widzenia „Wybieram się w to miejsce, ponieważ zawsze chciałam tam jechać”. Chcę spełnić swoje marzenie. Teraz dopiero sprawdźmy, czy jest to możliwe.

RADA 2 
Wybierz zakwaterowanie.
Wiele jest obiektów w pełni przyjaznych osobom niepełnosprawnym. Jednak „dostosowanie” nie jest zawsze jednakowo rozumiane przez wszystkich. Zwykle ogranicza się do dostosowanego pokoju i łazienki. Często na miejscu okazuje się, że brak jest dostępu do restauracji (bo są schodki).

Dlatego należy się pytać o szczegóły. Czy w hotelu znajduje się winda? Jeżeli nie, prosimy o zakwaterowanie na parterze. Jest to istotne szczególnie w krajach południowych, gdzie kwestia ewentualnej naprawy windy może przedłużać się w nieskończoność. Czy szerokość drzwi jest odpowiednia do przejechania wózkiem? Czy łazienka jest dostosowana i bez problemu wjedziemy pod prysznic? Czy w łazience są uchwyty?

W przypadku wyjazdu z biurem podróży nie zapominajmy organizatora poinformować o swoich ograniczeniach i wymaganiach. Należy również pytać o teren przylegający do obiektu. Czy będziemy mogli swobodnie się poruszać po okolicy? Przecież nie jedziemy po to, aby cały pobyt siedzieć w ośrodku bądź hotelu. Nie bójmy się prosić o przesłanie zdjęć ośrodka. Dobrym źródłem informacji będą różnego rodzaju portale z rekomendacjami.

Jeżeli rezerwujemy hotel drogą telefoniczną lub mailową, prośmy o przesłanie potwierdzenia rezerwacji z hotelu. Dobrze jest to wydrukować i mieć przy sobie. To będzie nasz dowód, w przypadku gdyby hotel zaprzeczył, że rezerwacja została zrobiona.

RADA 3 
Wybierz środek transportu.
W Polsce mamy wiele możliwości podróżowania, nadal jednak osoby z niepełnosprawnością nie mogą swobodnie i komfortowo podróżować wszystkimi środkami. Co mamy do wyboru?

Samochód prywatny 
Często wybierany jest samochód prywatny jako najwygodniejszy środek transportu w Polsce.

Pociąg 
Polskie Koleje posiadają już w swoich składach na niektórych wyznaczonych trasach wagony, do których osoba na wózku swobodnie wjedzie (specjalna rampa, przedział, toaleta). W większych miastach dostępna jest bezpłatna usługa asystenta, który pomaga osobie niepełnosprawnej dostać się do pociągu w miejscu wyjazdu i przyjazdu. Warto wiedzieć, że serwis ten ma zasięg międzynarodowy i jadąc np. do Wiednia można taką usługę również zamówić z Warszawy za pośrednictwem PKP.

Autokar 
Odradzam zdecydowanie samodzielne podróżowanie autokarami. Nadal jest brak dostosowanych autokarów z windą lub rampą. Potrzebna jest pomoc osób trzecich. Jest to bardzo dyskomfortowe i upokarzające dla osoby z niepełnosprawnością zwłaszcza, kiedy musi być wnoszona i wynoszona do środka autokaru.

Samolot 
Okazuje się, że najlepiej dostosowanym środkiem transportu jest samolot. Podczas rezerwacji należy sprawdzić, czy linie lotnicze zapewniają odpowiedni serwis dla osoby niepełnosprawnej. Jak to wygląda w praktyce?
Informacje o potrzebie serwisu zgłaszamy w monecie rezerwacji biletu lub 48 h przed lotem. Niektóre linie lotnicze wymagają dostarczenia zaświadczenia od lekarza o braniu leków oraz braku przeciwwskazań do odbycia lotu. Mogą również prosić o dokładne podanie rozmiaru wózka.

Zalecam również zrobienie zastrzyku przeciw zakrzepicy (loty powyżej 3 h). Zastrzyk wydawany jest na receptę. Wykonujemy go sami bezpośrednio przed lotem lub zgłaszamy się do punku medycznego dostępnego na każdym lotnisku. Przy wejściu na lotnisko (mówię o Okęciu) znajdują się specjalne, odpowiednio oznakowane (symbol osoby niepełnosprawnej) punkty. Po naciśnięciu, w przeciągu kilku minut, zjawia się obsługa serwisu naziemnego, która zajmuje się nami i naszym bagażem.

Jeżeli posiadamy wczepione implanty typu zastawka, endoproteza zgłaszamy to przed przejściem przez bramkę wykrywającą metal. Inaczej zaczniemy „dzwonić.” Pomocne będzie zaświadczenie potwierdzające schorzenie. Zawsze radzę prosić o miejsce z przodu samolotu w niedalekiej odległości od łazienki. Na dłuższe loty zalecam zakładanie pieluchy i ograniczenie picia napojów. Obsługa w samolocie nie pomaga w czynnościach fizjologicznych. W nowych modelach samolotów są już łazienki przystosowane.

Po odprawie asystent zawozi nas do odpowiedniego wyjścia (gate). Jeżeli nie ma rękawa, specjalny samochód z windą wiezie nas bezpośrednio do samolotu. Jedziemy jako pierwsi, a wychodzimy z samolotu ostatni. Osoby nieschodzące z wózka przenoszone są na specjalnym wózeczku na siedzenie. Wózek nasz podróżuje w dolnym bagażu i dostajemy go z powrotem po wylądowaniu i wyjściu z samolotu.

Pamiętajmy, że serwis ten przysługuje również osobom z ograniczeniami ruchowymi. Usługa jest całkowicie bezpłatna i możliwa do zamówienia we wszystkich liniach na świecie.

RADA 4 
Pamiętaj o ubezpieczeniu turystycznym - od kosztów leczenia oraz nieszczęśliwych wypadków Jest to bardzo ważne w przypadku indywidualnych wyjazdów za granicę. Jeżeli wyjazd jest z biura podróży, podstawowe ubezpieczenie jest wliczone w pakiet. Ubezpieczenie nie obejmuje chorób przewlekłych takich jak choroby serca, padaczka. Ubezpieczyciel nie pokryje w tym wypadku kosztów leczenia.

W krajach europejskich i na całym świecie niestety koszty mogą okazać się bardzo wysokie. Wyjeżdżając do krajów tropikalnych warto sprawdzić, jakie obowiązują szczepionki w danym kraju. Zabieramy historię choroby np. wypis ze szpitala. Najlepiej, jeżeli rozpoznanie będzie napisane po łacinie.

RADA 5 
Sprawdź adresy wypożyczalni i naprawy sprzętu rehabilitacyjnego. W przypadku problemów z wózkiem inwalidzkim taki adres będzie bardzo pomocny. W wielu krajach wypożyczalnie oferują wypożyczenie skuterów, podnośników zwykłych wózków. Adresy takie starajmy się zdobyć jeszcze przed wyjazdem. Na miejscu może to być trudne z różnych przyczyn. Nikt może o tym nie wiedzieć lub nie będzie dostępu do internetu. Warto też zabrać podstawowe klucze (do najważniejszych elementów wózka) oraz zapasową dętkę, łatki i pompkę.

RADA 6 
Sprawdź dostępność obiektów muzealnych
Od wielu lat trwa proces dostosowania obiektów do potrzeb i możliwości osób z niepełnosprawnością w dużym stopniu pomógł w zniesieniu barier do obiektów muzealnych i innych atrakcji turystycznych. Rampy, windy, dodatkowe wejścia umożliwiają turystom na wózku swobodne zwiedzanie. Zawsze należy szukać symbolu osoby niepełnosprawnej (wózek inwalidzki).

Przykładowo zwiedzając zamek w Edynburgu, po zgłoszeniu usługi w kasach, specjalny samochód zawozi nas na samą górę i zwozi. Usługa jest bezpłatna. Warto wspomnieć, że w obiektach tych znajdują się również często przystosowane toalety.

RADA 7 
Sprawdź, czy na leży Ci się zniżka do obiektów muzealnych.
W wielu muzeach osobom niepełnosprawnym (w szczególności poruszających się na wózkach inwalidzkich) i jej opiekunom przysługują zniżki lub bezpłatne wejścia (1/1). Zawsze o to pytajmy. Tak jest np. w Muzeum Watykańskim.

Należy posiadać przy sobie dokument stwierdzający niepełnosprawność np. orzeczenie inwalidzkie, legitymacje z ZUS. Warto też posiadać ze sobą kartę parkingową.

RADA 8 
Różnice obyczajowe
Udając się na wakacje do innych krajów, postarajmy się poczytać o panujących tam zwyczajach. Dotyczy to zwłaszcza krajów o innej kulturze niż europejska. I tak np. w krajach muzułmańskich i buddyjskich osoba na wózku może spotkać się z odmową wjazdu do środka świątyni np. w Bangkoku.

RADA 9 
Sprawdź ważność dokumentów.
Przed wyjazdem zalecam sprawdzić, czy nasz dowód/ paszport jest ważny. Czy potrzebna jest wiza? W krajach takich jak np. Egipt, Turcja, Tunezja, Kuba, Kenia wizy wydawane są na lotnisku. Koszt od 10-50 $ lub euro. W przypadku innych krajów musimy się udać do ambasady danego kraju osobiście. Jeżeli jedziemy na wyjazd zorganizowany, procedury te często wykonuje za nas biuro podróży.

RADA 10 
Roaming, elektryczność, pieniądze
Wyjeżdżając za granicę, musimy pamiętać o posiadaniu roamingu – usługa umożliwiająca korzystanie z naszej komórki. Rozmowy telefoniczne, zwłaszcza do krajów poza Europą, kosztują fortunę. Np. 1 minuta w Kenii to wydatek powyżej 10 PLN. Lepiej porozumiewajmy się za pomocą SMS lub kupmy kartę do budki telefonicznej.

Wszystko warto sprawdzić u operatora, u którego mamy wykupioną usługę. Pamiętajmy o niekorzystaniu z internetu bezprzewodowego opłaconego w kraju. Od granicy płacimy wg innej taryfy, co w przypadku odległych krajów może okazać się nie małą sumą.

Elektryczność 
W niektórych krajach napięcie elektryczności jest inne. Dlatego warto zaopatrzyć się w specjalny przełącznik (adapter), dostępny w sklepie elektrycznym.

Pieniądze 
W większości krajów europejskich walutą jest euro. Poszczególne kraje pozaeuropejskie posiadają swoją własną walutę. Mając dolary/euro/funty, możemy je bez problemu wymienić na walutę miejscową. Również możemy płacić kartą. Odradzam w krajach afrykańskich. Pieniądze możemy również pobrać z bankomatu, uprzednio sprawdzając stawki prowizyjne. I tak np. w Turcji prowizja za każde pobranie to kwota ok. 80 PLN.

RADA 11
Lekarstwa środki opatrunkowe, higieniczne
Jeżeli używamy lekarstwa, środki opatrunkowe, higieniczne bądź możemy potencjalnie ich potrzebować, to najlepiej zabrać ze sobą w ilościach chociaż minimalnych. Może się okazać, że na miejscu są inne, których nie znamy. Zwłaszcza lekarstwa wypisywane na receptę.

Dobrze jest też kupić specjalną poduszkę pod szyję w kształcie „rogala”, która jest przydatna przy dłuższej jeździe.


Mam nadzieję, że przedstawione rady pomogą Państwu w organizacji wyjazdu i pozwolą uniknąć niepotrzebnych kłopotów.
Życzę miłego pobytu.

opracowała: Małgorzata Tokarska